کشف مسیر جدیدی که به دیابت نوع 2 مرتبط است

21 مارس 2014- دانشمندان انستیتوتحقیقاتی CHEOیک مسیر سلولی جدید را کشف کرده اند که مسئول حفظ مقدار قندخون درسطح پایین در افراد چاق یا افراد مبتلا به پیش دیابت است و ممکن است از شروع دیابت نوع 2 ممانعت کند. نتایج این تحقیق در مجله ی Nature Cell Biologyمنتشر گردید.

 بدنبال صرف غذا، سلولهای بتا در جزایر لانگرهانس پانکراس انسولین ترشح کرده  که به ذخیره ی انرژی غذا برای مصارف بعدی کمک می کند. عدم توانایی سلولهای جزایر بتا برای تولید مقدار کافی انسولین  منجر به دیابت می شود. بر خلاف سایر تحقیقات که بروی چگونگی تکثیر بتا تمرکز یافته اند، در این تحقیق دانشمندان کار خود را بروی بهبود عملکرد سلولهای بتای باقیمانده  یا ترشح  بهتر انسولین متمرکز کرده اند.

در این تحقیق که به سرپرستی دکتر Robert Screatonانجام گردید دانشمندان برای حذف پروتئینی بنام SIK2از سلولهای بتا، ژنی را خاموش کردند. آنها دریافتند که موشهای فاقد SIK2مقادیر کمتری انسولین درهنگام خوردن غذا ترشح می کنند زیرا این موشها قادر به خاموش کردن یک پروتئین سوئیچ بنام p35نیستند، این پروتئین از ترشح انسولین زمانیکه  مقدار قند خون بسیار پایین است، جلوگیری می نماید. دانشمندان همچنین دریافتند که SIK2همراه با پروتئین PJA2درخاموش کردن پروتئین p35نقش دارند.

دکتر Screatonمی گوید: هنگامیکه دریافتیم مقدار SIK2در سلولهای بتای موشهای چاق سه برابر موشهای نرمال است بسیار هیجان زده شدیم این بدان معنی است که این سلولها برای جبران افزایش قند خون باید سخت تر کار کنند و این کار از طریق افزایش مقدار SIK2صورت می گیرد، در موشهای دیابتی توانایی افزایش SIK2از دست رفته است و سلولها قادر به کاهش قند خون نیستند.

مسیر SIK2-p35-PJA2اهداف جدیدی برای تلاش جهت بهبود عملکرد سلولهای بتا به منظور پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 در اختیار دانشمندان قرار داده است.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/274298.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا